Skolefrøkenkomitéen besluttet, at en introduktion til
Skolefrøknens Kanon er på sin plads. Senere indlæg vil dække frøknernes
garderobe og dresscode – en meget væsentlig del for forståelsen af
Skolefrøknernes væsen og berettigelse.
Det vil måske være hensigtsmæssigt rent indledningsvist at
pointere, at en Skolefrøken ikke er en Lærerinde, ligesom hun heller ikke er en
Kvindelig Lærer. Begge disse blødsødne, nymodens fænomener er i Skolefrøknens
øjne decideret skadelige, idet de baserer sig på en pædagogisk linje, der er
funderet på hin enkelte i stedet for
på den formative disciplin, Skolefrøknen ved er så afgørende for en sund sjæl i
en sund krop.
Skolefrøknen sværger til Ro, Renlighed og Regelmæssighed. Til
korte velplejede negle, nyvaskede ansigter, nypudsede sko, nyluftede
uldfrakker, nattesøvn for åbent vindue og daglige legemsøvelser udført med
akkuratesse. Hun er en varm tilhænger af absolut stilhed i klasselokalet, af at
man står bag sin stol, til man har fået tilladelse til at sidde ned, og at man
spørger om lov til selv det mest rimelige og nødvendige (på samme måde, som hun
til enhver tid forbeholder sig retten til at sige Nej til enhver henstilling:
Man skal nemlig ikke lære at tage noget for givet – kun derved kan man annamme
den taknemmelighed, man ikke kan lære for tidligt).
Hun tiltales naturligt med Frøken og sit efternavn. Og siger man
det med rette respekt, er hun såmænd ganske vennesæl.
Skolefrøknens Kanon er en liste med 10 props – fysiske eller
mentale – der danner grundlaget for Frøknens virke, en slags Redskabsbælte for
Skolefrøkner. Men da Skolefrøkner er kendte for deres afsky for unødvendigt
flitterstads og for deres insisteren på strømlinethed, er pakken anbragt i et
penalhus af fornuftige dimensioner, placeret præcist på øverste højre hjørne af
katederet med alt indhold i velholdt, nyspidset stand. Vi bringer her
oversigten:
• Linealer må man have:
Præcision er et must. På samme måde som sømmene på Skolefrøknens strømper skal
være fuldstændigt lige, skal alt andet også være det. Skolefrøkner synes ikke
om sjusk! Herudover ved Skolefrøkner naturligvis også, at linealer kan være
praktiske at have ved hånden, hvis nogen skal have et hurtigt rap over fingrene
eller et lille smæk i måsen.
• Som allerede Sir Edward Bulwer-Lytton bemærkede, er pennen
mægtigere end sværdet. Er pennen rød, er den dobbelt effektiv – det er ikke for
meget at sige, at en rød pen er
skolefrøknens vigtigste våben. Med den kan hun sætte dobbeltstreger, henstille
til repetition af kasserollebøjninger, sønderlemme stile og private
korrespondancer, sætte venlige små hak, give karakterer… Skolefrøknens røde pen
er rettelig frygtet i samme mål, som hun selv er elsket – til overmål.
• Men skønt Frøknens pen er hård, er hendes hjerte blødt som smør
– man fristes til at sige, hun om nogen er the
whore with the heart of gold. Og derfor er det også kun passende, at guldstjerner er hendes næststærkeste
våben. Disse drysser hun med så gavmild hånd, som hendes samvittighed vil
tillade, udover kladdehæfter, stilebøger, prøveark, kærestebreve efterladt på
hendes bord, tavler og andet. En pålidelig kilde lader os vide, at belgiske Skolefrøkenskøger
tegner cykler udfor elevernes navne på tavlen og at eleven med flest cykler belønnes
på passende vis. Danske Skolefrøkner praktiserer det samme, om end nogle
argumenterer for, at guldstjernerne er belønning nok i sig.*
• Mens den røde pen og guldstjernerne udgør Skolefrøknens primære
midler til retledning, benytter hun samtidig karaktersystemet af 1805 (ikke
senere tiders modificerede versioner: Trods sin begejstring for det præcise,
målbare og ordentlige synes Skolefrøknen, at Ørsteds bidrag til systemet i
bedste fald er noget pjank) til at indgive børn og aspirerende matadorer en
klarere forståelse for egen formåen og egne begrænsninger. Skolefrøknen ved af
erfaring, at der ikke er meget som et løftet øjenbryn og et ”mådeligt”, der kan
få en ambitiøs matador til at lægge sig i selen…
• Skolefrøknen ved, at en sund sjæl er en syngende sjæl, og at
poesi og toner skaber velvære, hvor det måtte fattes. Daglig recitation af såvel trosbekendelse som digte
(Oehlenschlægers anbefalinger til unge ægtemænd er eksempelvis ofte på
programmet) og sang (Skøgeviser, sømandssange
og uddrag af nyoversatte operaer, som f.eks. La Traviata) virker opstemmende og
stærkt stimulerende. Den erfarne Skolefrøken benytter disse pædagogiske
virkemidler med god effekt.
• Skolefrøknen er en naturlig autoritet, der med stilfærdig jernvilje
skaber orden, viden, skønhed og dannelse, hvor der før var viltert morads.
Alligevel hænder det fra tid til anden, at hendes autoritet anfægtes, og at hun
må gribe til sådanne midler som eftersidning.
Kun den, der har siddet efter hos en Skolefrøkenskøge kan forstå, hvor i
sandhed pikant en oplevelse det er at tilbringe to stive klokketimer i stilhed
med en Skolefrøken, der retter opgaver med sin røde pen, som hun lejlighedsvis
i bar distraktion kommer til at kærtegne sine skuldre og kraveben med, mens hun
krydser sin ankler først den ene vej, så den anden. Visse af Frøknens ældre
elever kan indimellem overhøres tale internt om stivhed og klokkeværk i denne
forbindelse. Skolefrøknen er dog ikke ganske sikker på, hvad de mener:
Skoleklokken ringer ikke så sent på eftermiddagen.
•Lejlighedsvist er en eftersidning ikke tilstrækkelig straf, og Skolefrøknen er nødt til at
tage alvorligere midler i brug. Det gælder f.eks. hvis en uartig matador har
skrevet ”Min skolefrøken er en rigtig frækkert” ude på toilettet, når der
rettelig burde have stået ”Min Skolefrøken er en rigtig Frækkert”. Her lader
Frøknen den uvorne pode skrive den korrekte sætning 100 gange på tavlen.
• Skolefrøknen tror på den
friske lufts gavnlige effekt for såvel Skolefrøkner som andre skøger,
småbørn, storbørn, matadorer (ægte såvel som falske), mandslinger og umennesker.
Hun transporterer derfor sjældent sig selv omkring i et automobil – en
gammeldags damecykel i en klassisk kulør (sort, rød, flaskegrøn), med fornuftig
saddel og pileflettet kurv til stilehæfterne, er hendes foretrukne
transportmiddel. Ligeledes er hun ikke stor tilhænger nyskabelser på radiofonen
som børneprogrammer og sportstransmissioner, der holder matadorer og småfolk
passive indendørs. Hun har en vis – en anelse uortodoks, ja man fristes til at
kalde det apokryf – forestilling om, at træ er godt for sjælen og at børn bør
klatre i træer, mens matadorer passende kan hugge brænde, snedkere osv, idet al
denne omgang med dette på én gang hårde og føjelige materiale som ved osmose
kan give matadoren indikationer på, hvordan han kan omgås skolefrøknen, når
natten falder på.
•Skolefrøken er godt nok skåret over en næsten stalinistisk læst
og mener ikke, at overdreven løssluppenhed har en plads i hverken opdragelse
eller uddannelse, men man skal naturligvis ikke ganske tage modet fra folk –
lidt lejlighedsvis, velplaceret ros
kan gøre underværker. Og derfor kan man lejlighedsvist høre Skolefrøknen sige:
”Det er udmærket, lille Orla. Blot må du huske, at TUBA staves med b, ikke p –
og det er ikke et instrument.”
• Æbler er godt, men
røde papæbler er en vederstyggelighed: De smager af sukkervand og giver
ådselsæderånde hurtigere, end man kan sige: ”Tag jeres bøger op af tasken.” Nej,
skal æblet serveres au naturel, foretrækker Skolefrøknen mere syrligt-søde,
krydrede sager: Gravensten, Jonagold, den slags.
Men æbler kan også serveres på anden vis: Æblekage – den
gammeldags, en retromodel eller en toptunet og progressivt krydret version;
æbletærte – syndigt snasket, en Tarte Tatin, en American Apple Pie, med eller
uden låg… Mulighederne er mange, og Skolefrøknen kan formildes af dem alle.
Flødeskum og fuldfed creme fraiche er optionelt men tilrådeligt. Serveret på
den rigtige måde kan æblet således få selv den strammeste Skolefrøken til at
løsne på knolden i nakken og med et hurtigt svung og et næsten umærkeligt smil
skrive Mg nederst på opgaven.
*I Skolefrøkenkomitéen er der dog konsensus om, at disse er
de samme, der betragter mandlen i risalamanden som mandelgave nok – humørforladte,
puritanske typer. Og nok ser skolefrøkenkomitéen skævt til umådeholdenhed, men
puritanisme er dog værre. Skolefrøkenkomitéen advokerer ordentlige mandelgaver
og solid belønning af matadorer med anseelige mængder guldstjerner.
jeg vil være skolefrøken hele mit liv...
SvarSlet